Sunday, September 11, 2011


11 September 2011: TRAGEDI yang menggemparkan Amerika Syarikat (AS) pada 11 September 2001 sudah menjangkau sedekad dan faktanya kini telah banyak berubah dan semakin mengelirukan sekali gus, mencetuskan lebih banyak persoalan yang tidak dijawab oleh Washington.

Satu tinjauan yang dilakukan oleh BBC; The Conspiracy Files, Julai lalu mendapati sebanyak 14 peratus rakyat Britain dan 15 peratus penduduk di AS tidak percaya dengan penjelasan rasmi kerajaan bahawa kumpulan militan Al-Qaeda bertanggungjawab menjadi dalang serangan 9/11.

Hasil tinjauan terhadap golongan berumur 16 hingga 24 tahun di kedua-dua negara itu mendapati mereka percaya kerajaan AS sememangnya merancang serangan ke atas Pusat Dagangan Dunia (WTC) yang telah mengorbankan kira-kira 3,000 orang.

Laporan Suruhanjaya Siasatan 9/11 juga masih gagal membuktikan wujudnya konspirasi kerana kelicikan pihak tertentu menyembunyikan bukti sebenar dan ia jarang sekali dinyatakan dengan terperinci.

Dakwaan AS yang kononnya 19 lelaki bersenjatakan pisau berjaya melepasi kawalan keselamatan yang sangat ketat di lapangan terbang, sekali gus merampas empat pesawat komersial dan memusnahkan tiga mercu tanda di AS dalam tempoh 77 minit seakan sukar dipercayai.

Bagaimana kumpulan itu berjaya lolos daripada kawalan pasukan keselamatan AS yang sering dilabel sebagai ‘kebal’ dan sukar dibolosi tetapi dengan mudah serta sekelip mata boleh ditawan sekumpulan lelaki yang hanya bersenjatakan pisau pemotong kotak?

Jika tragedi 9/11 benar-benar satu konspirasi, apakah motif sebenar kenyataan saksi, pegawai penyiasat dan pakar yang didedahkan kepada umum sejak 10 tahun lalu?

Adakah ia bertujuan untuk menagih simpati umum?

Sehingga kini, tiada siapa yang tahu ‘cerita sebenar’ di sebalik kejadian 9/11 kerana terlalu banyak fakta yang ditokok tambah dan istilah Islamofobia juga sengaja diwujudkan untuk mencetuskan diskriminasi serta rasa prejudis negara Barat terhadap Islam.

Adakah anda juga percaya tragedi 9/11, sedekad lalu sememangnya satu konspirasi AS sama seperti insiden pembunuhan kejam pemimpin utama Al-Qaeda, Osama Laden, Mei lalu?

Jika ya, ini membuktikan teori konspirasi AS tidak berjaya untuk memutar -belitkan fakta dan dapat mengaburi mata dunia.

Dimanakah kebenarannya,Hanya Allah yang tahu....?

TQ
KeluargaKu
Sumber Dari: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...