Tuesday, February 22, 2011

Azizulhasni Awang apabila disahkan boleh kembali berkayuh, SYUKUR!

MENTERI Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek (kiri) dan Ketua Pengarah MSN, Datuk Zolkples Embong melawat Azizulhasni di Hospital Manchester Royal Infirmary di Manchester semalam.

MANCHESTER, England - Berita baik buat pelumba basikal trek negara, Azizulhasni Awang apabila disahkan boleh kembali berkayuh walaupun mengalami kecederaan selepas serpihan kayu tajam menembusi betis kirinya ketika beraksi dalam acara akhir keirin Siri Piala Dunia Klasik di sini, Sabtu lalu.

Hasil pembedahan di Hospital Diraja Manchester mendapati tiada anggota penting lain yang rosak atau tercedera.

Malah ketua jurulatih negara, John Beasley mengesahkan yang pelumba bimbingannya itu mampu dan sempat pulih untuk beraksi pada Sukan Olimpik 2012 di London nanti.

"Kebimbangan besar kami ialah jika ada kerosakan dalaman yang lebih teruk. Mujur ia tidak berlaku terutama selepas imbasan dilakukan dari semua sudut kecederaan itu," kata Beasley.

Bagi menyegerakan proses pemulihan, Beasley berkata, Azizul- hasni akan dibawa pulang terus ke Melbourne minggu depan.

Di samping itu, Beasley turut mengesahkan cabaran buat pelumba berusia 24 tahun itu musim ini sudah berakhir dan tiba masanya untuk berehat daripada kecederaan yang dialami itu.

"Memang dia terpaksa menanggung kesakitan yang amat sangat. Tetapi jelas dia begitu kuat semangat walaupun semala- man menjalani ujian imbasan dalam kesakitan.

"Namun, tumpuan kini ialah kepada usaha mengembalikan semula kecergasannya untuk Olimpik 2012. Seperkara lagi yang penting untuk dilakukan ialah menge- lak jangkitan kuman selepas pembedahan," tegas Beasley.

AZIZULHASNI menahan kesakitan apabila betis kaki kirinya tertusuk kayu pada saingan akhir keirin Siri Piala Dunia Klasik di Manchester, England kelmarin.

Pelumba Britain, Jason Quelly yang muncul juara Olimpik pada tahun 2000 pernah menerima nasib sama seperti Azizulhasni ketika beraksi di Edinburg pada 1996.

Quelly kini telah pun lama menarik diri daripada menyertai acara keirin selepas ditusuk serpihan kayu tajam yang lebih panjang daripada Azizulhasni iaitu 46 sentimeter.

Serpihan kayu yang menusuk betis Azizulhasni hanyalah sepanjang 20 sentimeter selepas terbabit dalam perlanggaran pada kelajuan tinggi dengan tiga pelumba lain ketika menuju ke garisan penamat.

Azizulhasni bagaimanapun sempat bangkit semula dalam keadaan serpihan kayu itu menembusi betisnya untuk menduduki tempat ketiga dan meraih gangsa, sekali gus ditabalkan sebagai juara keseluruhan keirin Piala Dunia musim ini.


Malangnya insiden itu menyebabkan dia tidak dapat beraksi di Kejohanan Trek Dunia di Apel- doorn, Belanda bulan depan. - Agensi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...