Saturday, February 26, 2011

Mak oi, mahalnya harga AIR MINERAL lebih mahal dari RON95


MUNGKIN ada yang hairan kerana minggu ini Bidai ingin memperkatakan mengenai air mineral yang sering kita minum di dalam botol.

Tapi bukanlah Bidai nak memperkatakan tentang keaslian air mineral itu kerana setakat ini Bidai belum lagi terima apa-apa laporan yang mengatakan air mineral itu tidak asli. Mungkin ada.

Kali ini Bidai nak memperkatakan tentang harga air mineral yang pelbagai dan dijual di mana-mana sahaja.

Ya, air mineral boleh kita peroleh di mana-mana tidak kiralah ketika kita nak menonton wayang, menyaksikan konsert, berjalan-jalan di kawasan tumpuan dan minum di restoran mamak mahupun di kafe-kafe terkemuka.

Air mineral pasti menjadi salah satu daripada menu minuman mereka.

Yang menjadi pelik kepada Bidai ialah air mineral yang dijual itu datang dengan pelbagai harga. yang paling mahal pernah Bidai minum air mineral ialah berharga RM5 untuk sebotol kecil air mineral 500 mililiter (ml).

Agak pelik Bidai dengan keadaan ini kerana air itu dijual di sebuah restoran yang agak ternama dan sering menjadi kunjungan orang ramai.

Jadi disebabkan ia adalah sebuah restoran ternama, Bidai menjangkakan mereka mampu membeli dengan banyak botol air mineral dan pastinya kos untuk membeli itu akan berkurangan berbanding warung-warung di tepi jalan yang hanya membeli paling banyak dua kotak air mineral berkenaan pada setiap masa.

Jadi sudah pasti warung akan menjual lebih mahal berbanding restoran terkena itu, namun ia sebaliknya.

Di warung Bidai masih boleh dapat paling kurang RM1.50 bagi sebotol air mineral 500ml.

Tidak masuk akal harganya dinaikkan sehingga RM5.

Kalau nak dikatakan ia air mineral import yang akan berhubung kait dengan duti dan eksais, Bidai rasakan tidak, kerana ketika itu botol air mineral itu sah-sah terpampang jenama air buatan Malaysia yang menjadi Super Brand di negara ini.

Malah ada juga kafe yang kurang ternama, namun mempunyai suasana selesa dan agak 'mahal' turut memaparkan harga RM3 bagi sebotol air mineral pada menu mereka.

Maka Bidai merasakan sudah sampai masanya pengguna diberi bantuan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk menetapkan satu harga siling bagi penjualan air mineral bagi mengelakkan penjual mengambil kesempatan.

Bukan apa, bila kita sering menyebut air mineral, ia sudah seakan menjadi satu 'Trade Mark'.

Semua air yang jernih dan berwarna putih di dalam botol adalah air mineral walhal hakikatnya ia adalah air minuman.

Pada mereka yang tidak tahu, air minuman merupakan air yang diperoleh daripada air paip dan dirawat atau disuling dan ada juga dilakukan osmosis songsang bagi menambah kandungan oksigen di dalam air berkenaan.


Manakala air mineral diperoleh daripada sumber air bawah tanah yang sudah diluluskan oleh Kementerian Kesihatan.

Bagi yang tidak biasa, mereka akan telan air berkenaan. Namun bagi mereka yang tahu membezakan 'air paip' dan air mineral, kandungan klorin akan dapat dirasai.

Penjual turut mengambil kesempatan dengan menjual air minuman dengan kapasiti 500ml itu dengan harga RM5 walhal di pasar raya hiper, ia boleh diperoleh dengan harga 25 sen sebotol manakala 70 sen sebotol bagi air mineral bermutu tinggi.


Kalau air mineral jenama pasar raya berkenaan, ia akan dijual dengan harga 50 sen sahaja.

Bayangkan berapa banyak kita dah ditipu peniaga. Takat nak jual RM1 untuk air mineral Bidai tak kisah, tapi dah melampau kalau dinaikkan sehingga RM5 sebotol.

Yang peliknya, KPDNKK tidak mengawal harga air minuman dan mineral di kafe, kopitiam dan restoran. Menurut Timbalan Menterinya, Datuk Tan Lian Hoe ketika menjawab soalan Ahli Parlimen Batu Gajah, Fong Po Kuan di Parlimen tahun lepas mengenai ada pengguna yang dikenakan 60 sen untuk segelas air suam.

Dalam menjawab persoalan itu, Tan mengatakan pihaknya tidak boleh mengambil sebarang tindakan jika harga air berkenaan ada dipamerkan dan terpulang kepada pengguna untuk membeli atau tidak.

Tapi Bidai merasakan jawapan itu kurang kenalah. Bukan apa, ketika kerajaan sibuk nak promosikan pengurangan penggunaan gula dalam minuman dan makanan, sepatutnya beberapa tindakan proaktif turut diambil termasuk mengawal dengan lebih berkesan harga air mineral dan air minuman.

Bukan susah, kenakan harga siling kepada air mineral dan air minuman, itu saja. Peniaga pun takan nak jadi kaya cari untung menjual air mineral ni?

Bukan apa. Bidai mengatakan semua ini kerana tidak mahu pembaca tertipu dengan helah peniaga yang menjual dengan harga mahal, tetapi air itu dibeli dengan harga murah.

Lagi satu, mereka menipu dengan mengatakan air yang dijual itu ialah air mineral namun pada hakikatnya ia adalah air minuman daripada paip.

Bagi mereka yang masih pening dengan keadaan ini, Bidai nak beritahu cara mudah untuk mengenali mana satu air mineral dan mana satu air minuman.

Perkara ini Bidai peroleh dalam satu blog dan Bidai cuba membuat pemeriksaan.

Memang ya, jika kita nak tahu yang dijual itu adalah air mineral, pastikan penutup botolnya berwarna, tak kiralah biru ke, hijau ke, kuning ke. Penutup air minuman hanyalah berwarna putih.

Tak percaya? Cuba tengok di kedai-kedai yang menjual air-air itu.

Jadi para penjual, Bidai nasihatkan janganlah kita terlampau-lampau menaikkan harga air mineral. Ini kerana air mineral memang baik untuk kesihatan jika diamalkan.


Takan nak lagi mahal daripada harga petrol RON95 kot?


Fikirkanlah...

Terima Kasih Kepada:
Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...