Wednesday, March 23, 2011

Lionel Messi dan Jose Mourinho, Pemain & Pengurus Gaji Paling Tinggu Di Dunia

PARIS - Lionel Messi dan Jose Mourinho menjadi pemain dan pengurus yang menerima gaji paling tinggi, menurut majalah Bola Sepak Perancis.


Messi yang bermain dengan Barcelona memperoleh pendapatan pada tahun ini yang dianggarkan mencecah 31 juta euro (RM134 juta) manakala pengurus Real Madrid, Mourinho dianggap sebagai pengurus pasukan terkaya dengan pendapatan 13.5 juta euro (RM58.3 juta).


Pendapatan Messi itu menjadikannya sebagai pemain bola sepak yang memperoleh gaji tertinggi di dunia walaupun masih belum dapat menandingi pemain golf, Tiger Wood yang mempunyai gaji 53 juta euro (RM229 juta) selain menjadi ahli sukan yang paling tinggi memperolehi gaji sedemikian.


Dalam pada itu, pemain bintang Real Madrid, Cristiano Ronaldo memperoleh pendapatan 27.5 juta euro (RM119 juta) untuk menjadi pemain bola sepak kedua dibayar gaji tinggi dan di tempat ketiga ialah penyerang Manchester United, Wayne Rooney dengan 20.7 juta euro (RM89.3 juta).
Sebanyak tujuh pemain Liga Perdana England tersenarai dalam 20 pemain yang menerima gaji tertinggi pada tahun ini.


Dua bekas pemain Liga Perdana, David Beckham dan Thierry Henry yang kini bermain di MLS Amerika Syarikat berada pada ranking ke kelima dan ke-11 dengan gaji masing-masing 19 juta euro (RM82 juta) dan 13.6 juta euro (RM59 juta).

pengurus Barcelona, Pep Guardiola
 Sementara itu, antara pengurus pasukan bola sepak yang disenarai menerima gaji termahal ialah, pengurus Barcelona, Pep Guardiola di tempat kedua dengan 10.5 juta euro (RM45.3 juta), ketiga bekas pengurus Inter Milan, Raphael Benitez 10.2 juta euro (RM44 juta).

Raphael Benitez
 Pengurus pasukan England, Fabio Capello menduduki tangga keempat dengan gaji 8.5 juta euro (RM37 juta) dalam tinjauan yang dilakukan majalah Bola Sepak Perancis.

Sumber Dari:
AFP & Utusan Malaysia
TQ

1 comment:

  1. Sape kata sukan tak leh jadi jutawan...bila la Bola Malaysia akan mencapai taraf sebegini..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...